Hoe doet ie dat toch?

Duurzame inzetbaarheid op de werkvloer

Hoe doet ie dat toch?

22 June 2018 Uncategorized 0

Alle ballen in de lucht!

Een drukke baan met veel verantwoordelijkheid, opgroeiende kinderen, drie keer per week sporten en ook nog eens de tijd weten te vinden om bij de plaatselijke voetbalvereniging een rol als trainer te vervullen. Wat maakt het dat de één ogenschijnlijk alles tiptop in orde heeft en de ander maar ternauwernood alle ballen in de lucht weet te houden? Waarom heeft de één het gevoel ten volle te leven en de ander de indruk te worden geleefd? Hoe komt het dat de één meer kan hebben en beter met druk kan omgaan dan de ander? Oftewel: ‘Hoe doet ’ie dat toch’?Deze vraag komt bij velen van ons wel eens op en is niet zo makkelijk te beantwoorden. Er spelen meerdere factoren een rol, zoals de sociale ondersteuning, de financiële situatie, life events en het soort werk dat men doet (veel of weinig autonomie en regelmogelijkheden bijvoorbeeld). Een heel belangrijke factor ligt echter in en bij jezelf. Degene die al die ballen keurig in de lucht weet te houden, bezit bepaalde persoonlijkheidskenmerken. Enkele daarvan wil ik hier graag noemen.

Een van die persoonlijkheidskenmerken is bijvoorbeeld een positieve kijk op het leven en goed kunnen relativeren. Door te relativeren – wat overigens iets heel anders is dan onverschillig zijn – ervaar je gebeurtenissen minder snel als stressvol. Ook de manier waarop je naar een situatie kijkt is bepalend. De slachtofferrol, ken je die?

Alles buiten jezelf plaatsen, het overkomt je allemaal en het ligt allemaal aan de wereld om je heen. Deze insteek geeft je het gevoel dat het leven niet maakbaar is, dat het je volledig overkomt. Dit is maar ten dele waar. We noemen dat een externe kijk of een externe locus of control. Een kijk die veel meer vanuit jezelf komt, interne locus of control genoemd, geeft je meer controle over je eigen leven. Mensen met deze kijk, richten hun blik eerst op zichzelf. Zij vragen zich af: welke invloed heb ik zelf nog en wat kan ik zelf doen om de situatie te veranderen en te verbeteren. Uit onderzoek (Wang et al., 2010) blijkt dat mensen met een interne locus of control minder stress op hun werk ervaren en minder snel een burn out krijgen.     

Maar stel je eens voor dat je het gevoel hebt dat je in jouw (nieuwe) werkfunctie niet genoeg ondersteuning krijgt vanuit jouw leidinggevende. Je bent zwemmende en krijgt geen feedback over wat wel en wat niet goed gaat. Natuurlijk kun je dan met het vingertje, wellicht geheel terecht, naar je leidinggevende wijzen. Hij of zij geeft tenslotte geen feedback en laat jou ‘zwemmen’. Maar helaas kun je het gedrag van je baas niet direct beïnvloeden. In plaats van stilzwijgend, wellicht wat mopperend, door te modderen, kun je het heft ook in eigen hand nemen en proactief zijn!

Stap naar je leidinggevende en vraag wat hij of zij goed vindt gaan, maar ook wat nog beter kan of wat de verdere verwachtingen zijn. Door deze proactieve benadering vergroot je jouw eigen invloed.

Je hebt meer in de hand dan je zelf denkt. Dus kijk af en toe eens bewust naar energievretende situaties en vraag je af: wat kan ik zelf doen om de situatie te veranderen? Hoe kan ik proactief handelen, zodat ik meer controle krijg? En weet: zo nu en dan relativeren en bedenken wat het ergste is dat er kan gebeuren kan een heel geruststellend gevoel geven. Hoe vaker je dat doet, hoe beter je er in wordt, want… relativeren valt te leren!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *